A festékgyártók általában 2-3 néha ennél is több kategóriájú festéket gyártanak. A legáltalánosabb az úgynevezett „Studio” (Tanuló) fokozatú festékek pl. Winsor & Newton Winton olajfesték, ill. az „ Artist” minőség mely a professzionális minőséget jelöli. Pl. Winsor & Newton Artist Oil Colour. Itt kell megjegyeznem, hogy egyes gyártók beiktatnak egyéb kategóriákat is. Ezt gyakran „Fine” jelöléssel látják el, pl. a LeFranc & Bourgeois gyár „LeFranc Fine Oil Colours” festéke. Ez a kategória árban és minőségben a kettő között foglal helyet. Ezen kívül meg kell említeni a piacon lévő néhány (kb. 10 márka) kis festékgyártó manufaktúra úgynevezett „Handmade” azaz kézműves, kézzel gyártott festékeit is. A kézműves festékeket általában kis néhány fős manufaktúrák gyártják pl. Blue Ridge, East Coast, M. Graham, Williamsburg, R. Doak, Blockx stb. Ezek a festékek kis tételben készülnek és bár itt is hengerszéket használnak, a teljes gyártási folyamatban ott van az ember és tökél...
A művészek évszázadokon keresztül használták a sötétített tükröket és lencséket melyek segítettek leegyszerűsíteni a tónusértékeket. A 19. században ezek az optikai eszközök széles körben ismerté váltak, mint „Lorain tükrök” vagy „Claude szemüvegek”. Thomas Gray (1716-1771) angol költő Claude Lorrainnek (angol festőművész 1604?-1682) tulajdonítja ezeknek az eszközöknek a első használatát, bár ez vitatott a szakma szerint Lorrain valószínűleg sohasem használt sötétített üveget. Mindenesetre az ő nevéhez kötik, így ezzel a névvel is nevezték később, mikor sok művész gyakran használta. A Lorrain tükrök rendszerint elliptikus és enyhén domború üvegek voltak így lehetővé vált az egész tájrészlet miniatűr vizsgálata. A hátoldalát feketére festették így egy elsötétített reflexiót kaptak, mely letompította és leegyszerűsítette a tónusokat, színértékeket. A plein air munka közben azért jelentős, mert az elsötétített tükröződés csökkenti a zavaró részleteket „összeszervezi” a tónus...
Fekete színű olajfestékek Néhány gyakran használt fekete színről osztok most meg egy rövid áttekintést. Rembrandt önarckép Csont fekete, elefántcsont fekete (Ivory Black) A rómaiak használták először ezt a feketét, mely minden művészeti célra megfelelő. Állati csontokat, sokszor elefántcsont hulladékot szenesítettek el, majd ennek őrleményét használták pigmentként. A mai napig forgalomban van. A csont fekete száradási ideje lassú színező ereje mérsékelt. Lazúrozó képessége közepes, félig átlátszó. Fehérrel keverve kissé kékes árnyalatú szürkét ad, tisztán elvékonyítva viszont kissé barnás a tónusa. Rembrandt igen gyakran használta képein az elefántcsont feketét, ezenkívül a híres Zorn paletta egyik alap színe, ahol a kék színt is ezzel helyettesítjük. Lámpa fekete, koromfekete, szénfekete, szőlő fekete stb. (Carbon Black) A lámpa feketét már az őskor óta használja az emberiség, első megjelenítési formája az elszenesedett fa részeket őrölték porrá....